Prawa Dziecka w SP w Młochów
W marcu, w Szkole Podstawowej w Młochowie klasa 2 uczestniczyła w serii warsztatów dotyczących Praw Dziecka. Była to kontynuacja prelekcji, która została zorganizowana dla uczniów klasy 1, 2 oraz 3 z okazji obchodów w listopadzie I Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. Tym razem dzieci mogły zgłębić zagadnienia z tematyki praw dzieci. Przeprowadzone warsztaty należą do cyklu spotkań „Mały Wielki Człowiek”. Dzieci rozpoczynały od uzmysłowienia sobie swoich mocnych stron; zauważenia, że każdy z nich ma talenty, jest w czymś dobry. Dla niektórych wcale nie było to łatwe zadanie. A tak naprawdę, dopiero wówczas gdy jesteśmy w stanie pozytywnie postrzegać samych siebie, gdy poczucie naszej wartości jest wysokie, możemy też rzeczywiście dobrze traktować innych, i dopiero wówczas można zacząć uczyć się prawdziwej tolerancji.
Podczas zajęć dzieci zapoznawały się z poszczególnymi prawami, które im przysługują. Ciekawym doświadczeniem była dokonywana przez nie interpretacja ilustracji obrazujących poszczególne prawa, a także własne próby zilustrowania praw. Uczniowie przypomnieli sobie czym są rzeczywiste potrzeby, a czym zwykłe zachcianki, a w konsekwencji, kiedy można mówić, że „mamy do czegoś prawo”. Znakomicie i bardzo pouczająco dla obu stron, przebiegły zajęcia o niepełnosprawności. Jest to trudny temat, szczególnie dla dzieci. Ponieważ z założenia cały program bazuje na próbie pozytywnego postrzegania otaczającego nas świata, dlatego też niepełnosprawność pokazywana jest jako istniejący fakt, który dotyka niektórych z NAS. Z którym zarówno dotknięci niepełnosprawnością, ich rodziny jak i otaczające je osoby uczą się żyć i radzić sobie możliwie jak najlepiej. Uczniowie najpierw sami próbowali „doświadczać” jak to jest gdy nie mamy do dyspozycji wszystkich zmysłów i kiedy musimy sobie radzić inaczej niż zwykle. Następnie poznawali różne rodzaje niepełnosprawności. Najważniejszym doświadczeniem było jednak zapoznanie się z osiągnięciami osób niepełnosprawnych zarówno w wielu dziedzinach sportu jak i sztuki. Było to dla nich zaskakujące i, jak sądzę, budujące, chociaż pokazało pewne uprzedzenia i niechęć do patrzenia na „inność” i okazało się znakomitym punktem wyjścia do ciekawej i konstruktywnej rozmowy. Czeka nas jeszcze jedno spotkanie, podczas którego rozmawiać będziemy o różnicach wynikających z pochodzenie, koloru skóry i religii. Dzieci zapoznają się z różnymi kulturami i tradycjami. I tak jak wcześniej znajdowały różnice wewnątrz własnej grupy, tak teraz będą odnajdywać je wśród dziecięcej społeczności całego globu. I tak jak udało im się zrozumieć, że tworzą jedność, współpracującą grupę, która powinna czerpać z różności na forum klasy, tak celem kolejnego spotkania, będzie zrozumienie tego w szerszej, ogólnoludzkiej, perspektywie.
Dominika Pawluk
Trener Praw Człowieka
Centrum Edukacyjne MENTE
- autor: Monika Kosakowska, data: 2015-04-08